Interview met Bright Richards in ‘Trouw’

Afgelopen maandag stond in dagblad Trouw een interview met Bright Richards. Hieronder de tekst van dit interview.

Op het toneel stilstaan bij pijn van vluchtelingen

Het toneelstuk ‘As I Left My Father’s House’ trekt parallellen tussen het leven van vluchtelingen en dat van Jezus, Mozes en Mohammed. “Je gaat op reis in de hoop dat je ergens weer liefde vindt.”

Door: Cecile Hendriks

De interculturele dialoog loopt vaak stuk op pijn, meent regisseur Bright O. Richards (40). Met zijn toneelstuk ‘As I Left My Father’s House’ wil hij stilstaan bij de pijn van vluchtelingen om zo herkenning en toenadering tot stand te brengen onder de toeschouwers.

De uitvoeringen van het toneelstuk vinden plaats in kerken, synagogen en moskeeën. Een toneeluitvoering in een moskee is volgens Richards een bijzonderheid. “Alleen in Frankrijk is dat wel eens voorgekomen. Nu gaan we het hier door heel Nederland proberen.”

“‘As I Left My Father’s House'” gaat over verbinding, kwetsbaarheid, en dialoog”, zegt de regisseur. Het toneelstuk combineert drie moeilijke perioden in de drie zogenaamde religies van het Boek met hedendaagse verhalen van vluchtelingen.

Drie religieuze leiders – Mozes die de joden uit Egypte leidde, Jezus die de Kruisweg aflegde en Mohammed die vanuit Mekka naar Medina migreerde – vormen de basis voor het toneelstuk. “Alle drie maakten ze een noodzakelijke tocht, waarbij ze houvast zochten in hun geloof”, legt Richards uit. “Ze hadden hoop omdat ze zich verbonden voelden met God.”

Voor veel migranten is het net zo, weet Richards. Op 23-jarige leeftijd ontvluchtte hij Liberia waar toen de Eerste Liberiaanse Burgeroorlog woedde. “Je gaat op reis, zonder dat je weet waar naartoe, in de hoop dat je ergens weer liefde vindt.” Hij herkent zichzelf in het verhaal van de profeet Elia die ook op de vlucht moest, maar zijn geloof behield.

De regisseur is christelijk en zocht voor de voorstelling acteurs met verschillende religieuze achtergronden. De spelers kunnen putten uit hun eigen vluchtverhalenof uit die van familieleden. Deze verhalen zijn terechtgekomen in de voorstelling, net als de verhalen van andere vluchtelingen. Richards interviewde ze als voorbereiding op het toneelstuk: “De mensen die de verhalen in hun hart dragen zijn vaak heel blij dat ze verteld worden.”

Richards kreeg vaak heftige vluchtverhalen te horen. “Sommige geschiedenissen zijn hartverscheurend. Zoals het verhaal van een man die als baby weggegeven was door zijn joodse ouders in de hoop dat hij de Tweede Wereldoorlog zou overleven in een niet-joods gezin. Toen hij het verhaal vertelde, had ik net een dochter gekregen. De gedachte mijn eigen kind weg te moeten geven, greep me erg aan.”

Het toneelstuk verweeft deze en andere geschiedenissen met verhalen uit Tenach, Bijbel en Koran. Uiteindelijk is het voor de toeschouwers van ‘As I Left My Father’s House’ niet meer helder wat precies uit welk religieus boek afkomstig is.

Voor de islamitische gedeelten kreeg Richards hulp van een imam, voor de joodse gedeelten van een rabbijn. Teksten en interpretatie werden een samenspel tussen regisseur en geestelijke. “In het begin was ik erg voorzichtig in het zoeken van contact, maar na verloop van tijd vallen de muren weg”, zegt Richards. “De mensen van wie ik hulp krijg, gaan het ook als hun eigen toneelstuk zien. Dat maakt het boeiend.”

Richards hoopt dat door ‘As I Left My Father’s House’ ook de muren tussen zijn toeschouwers wegvallen: “Mensen zijn zo geconditioneerd dat ze weinig contact zoeken met mensen uit andere culturen. De beelden die daardoor over elkaar ontstaan worden niet meer getoetst aan de werkelijkheid.”

Daarom nodigt Richards verschillende culturele groeperingen uit om samen met de bewoners van de wijk waarin de uitvoering plaatsvindt de voorstelling te komen bekijken. “Het is de bedoeling dat mensen naderhand met elkaar blijven praten om elkaars verhalen te horen”, zegt Richards. Zo hoopt hij verbondenheid te creëren. “Ik begrijp niet hoe mensen die dezelfde god aanbidden elkaar kunnen afslachten. Contacten tussen mensen met verschillende religies draaien helaas vaak om afwijzing in plaats van verrijking.”

One thought on “Interview met Bright Richards in ‘Trouw’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s