“Een kunstenaar zonder vrijheid gaat óf weg óf dood”

“Een kind van de vrijheid, op zoek naar dialoog en het verbinden van mensen.” Zo beschrijft Bright Richards (1969) zichzelf. Opgegroeid in het door oorlog verscheurde Liberia probeert de Utrechtse toneelacteur en -regisseur met zijn nieuwe project As I Left My Father’s House een bijdrage te leveren aan de dialoog tussen religies. Het toneelstuk, dat eind dit jaar op verschillende locaties in Nederland zal worden opgevoerd, is een verhaal over migranten op de vlucht. Het heeft sterke parallellen met de verhalen over de aartsvaders van de drie grote religies. In gesprek met een gepassioneerde theatermaker over vrijheid.

Door: Jan-Albert Hootsen

Kun je wat vertellen over je achtergrond als theatermaker?
“Ik werkte in Liberia als acteur en theatermaker. Een van mijn drijfveren van destijds was het gebruiken van theater voor maatschappelijke vraagstukken. Ik maakte theater over bijvoorbeeld aids en milieubescherming. Voor ik uit Liberia vertrok, ging ik me richten op interetnische vraagstukken. Net als in Nederland is er in Liberia altijd een minderheid van allochtone bewoners geweest. In ons geval waren dat afstammelingen van vrijgelaten slaven uit de Verenigde Staten die naar Liberia waren vertrokken. Er was altijd schuring tussen de mensen die uit Amerika kwamen en de oorspronkelijke bewoners van Liberia, maar ook tussen de stammen onderling (moslim, christelijk en animistisch). Wat mij vooral interesseerde was hoe je de verschillen en verhoudingen op een scherpe manier naar voren kon brengen.”

Lees hier verder.

One thought on ““Een kunstenaar zonder vrijheid gaat óf weg óf dood”

Geef een reactie

